Їздитимемо на старих тролейбусах, але з оновленими GPS-трекерами: що зміниться після підвищення тарифу на проїзд у Чернівцях
Минулого тижня виконавчий комітет міської ради встановив вартість проїзду в тролейбусі на рівні 10 гривень. У ЧТУ кажуть, що економічно обґрунтований тариф становить 12,25 гривні.
У Чернівцях виконком затвердив новий тариф на проїзд у тролейбусах. Так, із 1 жовтня вартість поїздки в електротранспорті становитиме 10 гривень. Школярі їздитимуть безкоштовно, а студенти — за 5 гривень.
Шпальта намагалася розібратися, за що саме ми платитимемо вдвічі більше, пересуваючись електротранспортом.
Так, нині тариф на проїзд у тролейбусах у Чернівцях сягнув середнього рівня, якщо порівнювати з іншими обласними центрами на заході України. Чернівці та Хмельницький – єдині міста, в яких ціна донедавна була 5 гривень.
Та водночас у пресслужбі Чернівецького тролейбусного управління нам повідомили, що і встановлених 10 гривень недостатньо – економічно обґрунтований тариф на проїзд у тролейбусі нині становить 12,25.
«Тобто це той тариф, за якого підприємство матиме змогу частково покривати свої фактичні витрати: заробітна плата, електроенергія, запчастини та інше. Бо за останні два роки через ріст цін витрати зросли більше ніж на 50%», – зазначили в ЧТУ.
Водночас різницю між реальним та економічно обґрунтованим тарифами у 2,25 гривні будуть покривати коштом міського бюджету.
Заступник міського голови Ігор Крохмаль розповів Шпальті, що у ціні закладені витрати підприємства на перевезення одного пасажира та невеликий відсоток рентабельности, який перевізник зобов’язаний закласти.
«Скажімо, якщо 2020 року ЧТУ сплачувало за електроенергію 20 мільйонів гривень за рік, то нині платять 60 мільйонів. Але ми розуміємо те, що, збільшивши плату за проїзд, зобов’язані забезпечити кращий рівень обслуговування», – каже Крохмаль.
Він зазначив, що вже з 1 вересня на лінії додали тролейбусів. Замість 42 машин тепер їздить на 10 більше – 52.
Крім того, міська рада закупить п’ять нових тролейбусів за бюджетні кошти.
«Ми в процесі тендерної закупівлі 5 тролейбусів українського виробника. Визначений переможець, із ним плануємо укласти угоду на постачання машин. Це сучасні тролейбуси з урахуванням усіх вимог», — зазначає заступник мера.
Транспортний додаток працює нестабільно, а ми досі їздимо на 30-річних тролейбусах
Отож, із 1 жовтня вартість повного квитка у тролейбусі зростає вдвічі. Що отримує пасажир за 10 гривень поїздки?
Додаток, що відстежує рух транспорту у Чернівцях, працює вибірково та нестабільно ось уже 5 років, відколи з’явився. Ми досі їздимо переважно на 30-річних чеських шкодах та вживаних «гармошках». Тролейбусний парк оновлюється дуже повільно, за останні шість років купили всього вісім нових тролейбусів, а ще пасажири часто скаржаться на те, що у вечірній час чекати транспорт на зупинці іноді доводиться до години.
Крім того, збиткове підприємство утримують коштом міського бюджету, а це мільйони гривень на рік фінансової допомоги, яку отримує ЧТУ за гроші платників податків.
Як повідомив Шпальті заступник міського голови Євген Маховіков, за період із початку року до 19.09.2022 року міська рада відшкодувала ЧТУ за:
– пільговий проїзд — 17,4 мільйона гривень;
– різницю в тарифах — 10,6 мільйона гривень;
– за пільговий проїзд учнів і студентів — 0,6 мільйона гривень;
– учнів учасників бойових дій — 0,6 мільйона гривень.
Крім того, фінансова підтримка ЧТУ становила 50 мільйонів гривень. Таким чином, загальна сума, яку цьогоріч виділили для ЧТУ з міського бюджету, становить 79,2 мільйона гривень.
Маховіков зазначив, що зі зміною тарифу відшкодування для ЧТУ на різницю в ціні заплановано в розмірі 33,2 мільйона гривень. Компенсація за пільгові перевезення – 72,2 мільйона гривень.
Новими GPS-трекерами вже обладнали 58 комунальних транспортних засобів
Як розповів у коментарі Шпальті в.о. керівника Чернівецького тролейбусного управління Петро Лисак, наразі в ЧТУ працюють над змінами: оновленням транспорту, виконаннями та дотриманням графіків та інтервалів руху, а ще відбувається перехідний період оплати проїзду.
«Наразі ми практично змінили всі датчики, й увесь транспорт тролейбусного управління має навігацію. Його уже має бути видно у системі. Минулого тижня ми перезавантажували нові датчики, тому раніше система могла не показувати 5-6 машин на маршруті. Наразі все працює — збої можливі лише системні. Проблеми тривалий час були через застарілі трекери — ми ніколи не могли їх налаштувати», – каже він.
Заступник міського голови Ігор Крохмаль зауважив, що через скарги чернівчан на недотримання графіка руху громадським транспортом міська рада вишуковує дієві механізми контролю – переводять на нову систему відстеження руху транспортний парк.
«Новими GPS-трекерами вже обладнали 58 комунальних транспортних засобів, найближчими днями встановлять ще 26. Поки система працюватиме в тестовому режимі. Мешканці та гості Чернівців мають можливість скористатися цією системою відстеження руху за маршрутами автобусів № 9, 8 та 15. Наявна система часто видавала збої. Нова ж дозволяє не лише відстежити рух комунального транспорту за маршрутом, але й побачити час його прибуття до конкретної зупинки. Також показує час прибуття наступного потрібного автобуса чи тролейбуса», – зазначив він.
Як скористатися новим трекінгом, дивіться за посиланням.
Щодо графіка руху тролейбусів, то, за словами Петра Лисака, тролейбуси у Чернівцях на період воєнного стану курсують до 22:00. Щоправда, після 20:00 кількість їх зменшується, а інтервал руху збільшується до 30 хвилин.
За словами керівника тролейбусного управління, наразі парк управління налічує 70 машин, які можуть виїжджати на маршрути. 12 – непридатні та потребують списання.
Плановий випуск вранці – 54 тролейбуси, але його можуть збільшувати до 60 одиниць.
Як повідомив заступник міського голови Ігор Крохмаль, міська рада виконала низку заходів для оновлення тролейбусного та автобусного парку. А саме: пройшли всі етапи кредитування Європейського інвестиційного банку під гарантії уряду і мали отримати 50 нових тролейбусів до кінця року.
«Але через війну програма кредитування зупинена. Нині міська рада проводить тендер на закупівлю 5 нових тролейбусів вітчизняного виробника за кошти бюджету», – зазначив він.
Електронні квитки, валідатори та тролейбуси без кондукторів
Уже з жовтня у тролейбусах Чернівців не буде кондукторів, запрацює електронний облік пасажирів.
«У ЧТУ триває перехідний період: із жовтня оплатити проїзд можна буде лише через валідатори у тролейбусі, додатки “EasyPay” та “Приват24”. За готівку можна буде купувати електронні квитки у терміналах, IBox, City24.ua, EasyPay, Приват24, паперові квитки з QR-кодом та терміном проїзду годину», – зазначає Петро Лисак.
Крім того, у середині жовтня ЧТУ запровадить електронні проїзні. Їх будуть реалізувати через магазини, водіїв та службу контролю. Ці картки можна буде поповнювати за готівку, у терміналах, а також у мережевих магазинах. Їх продаватимуть із мінімальною кількістю – 10 поїздок.
А пільговики отримають персоніфіковані картки до 31 грудня. Такі ж отримають учні шкіл.
Також у тролейбусах розміщують QR–коди, де можна через Приват24 чи EasyPay придбати квиток та завалідувати його в тролейбусі.
«Ми максимально створюємо умови, аби люди могли оплатити різними способами проїзд», – каже керівник управління.
Він зазначив, що ці зміни на користь ЧТУ, адже за їхніми підрахунками, попри те, що наразі на етапі переходу не можуть проконтролювати оплату проїзду всіх пасажирів, виторг збільшився, якщо порівнювати з тим, коли працювали кондуктори.
«Без кондукторів у нас виторг зріс майже вдвічі. Тому уявіть, скільки “зайців” їздило, коли працювали кондуктори, і скільки недоотримувало ЧТУ. Другий місяць у нас 60% транспорту їздять без кондукторів. А з 1 жовтня буде 100%. Можна буде подивитися на виручку, щоб зрозуміти, хто вигравав.
У нас є служба контролю, яка здійснює перевірку. Вона нова і ще недоукомплектована. Люди там працюють із 7 ранку до 10 вечора на маршрутах», – каже Петро Лисак.
Міська рада більше не надаватиме фінансову підтримку ЧТУ
За словами Петра Лисака, після підвищення тарифу на проїзд у тролейбусі навантаження на міський бюджет не зміниться.
«Річ у тім, що донині компенсації за проїзд пільговиків від міської ради ЧТУ не вистачало. Тож управління вже два роки — з 2019 — отримує щомісячно фінансову підтримку з бюджету. Тепер гроші з бюджету будемо отримувати у вигляді компенсації, фінансової підтримки не буде. Витрати, які несе підприємство, покривалися коштом бюджету. З прийняттям тарифу та змін у ЧТУ підприємство дотуватися не буде. Ми маємо економічно обґрунтований тариф. А різницю, яку дотувала міська казна, ми отримаємо у вигляді компенсації за надання послуг із пільгового перевезення. У такий спосіб, як це відбувається у всьому цивілізованому світі», — каже він.
Фото Ігоря Константинюка
Нет тэгов
Джерело: shpalta.media